۱۸ ایده جذاب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آیا به دنبال آموزش زبان انگلیسی برای کودکان با راهی سرگرم‌کننده و موثر هستید؟ یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی می‌تواند دریچه‌ای به دنیای جدیدی از دانش و فرصت‌ها باز کند. در این مقاله،۱۸ ایده جذاب و عملی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان ارائه می‌شود که نه تنها یادگیری را برای آن‌ها لذت‌بخش می‌کند، بلکه به تقویت مهارت‌های زبانی و شناختی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

۱- بازی های زبانی انگلیسی برای کودکان

بازی‌ها بهترین راه برای یادگیری هستند! با بازی‌های مختلف مانند پانتومیم، لوتو، مسابقه ساخت جمله و بازی‌های کارتی، کودکان به طور طبیعی با کلمات و عبارات جدید آشنا می‌شوند.

پانتومیم: کودک یک کلمه را انتخاب کرده و با حرکات بدن معنی آن را نشان می‌دهد. بقیه بچه‌ها باید حدس بزنند که کلمه چیست.

لوتو: کارت‌های لوتو با تصاویر و کلمات انگلیسی تهیه کنید و کودکان با تطبیق تصاویر و کلمات بازی کنند.

مسابقه ساخت جمله: هر کودک یک کلمه می‌گوید و کودک بعدی باید با استفاده از آن کلمه، یک جمله بسازد.

۲- داستان گویی و خواندن کتاب های در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

خواندن داستان‌های انگلیسی به صورت روزانه، دایره لغات کودک را گسترش داده و به او کمک می‌کند تا به ساختار جمله‌ها مسلط شود.

کتاب‌های مصور: کتاب‌های مصور با تصاویر جذاب و داستان‌های ساده، برای کودکان جذاب‌تر هستند.

داستان‌گویی: شما می‌توانید داستان‌های انگلیسی را برای کودک خود بخوانید یا از او بخواهید که داستان‌های خود را به زبان انگلیسی تعریف کند.

۳- آهنگ ها و موسیقی

آهنگ‌های کودکانه انگلیسی، راهی سرگرم‌کننده برای یادگیری کلمات و عبارات جدید هستند.

آهنگ‌های همراه با حرکات: آهنگ‌هایی که همراه با حرکات هستند، به کودکان کمک می‌کنند تا بهتر کلمات را به خاطر بسپارند.

ساختن آهنگ‌های خود: تشویق کودکان به ساختن آهنگ‌های ساده با استفاده از کلمات انگلیسی، خلاقیت آن‌ها را تقویت می‌کند.

۴- کاردستی های انگلیسی

کاردستی‌های مرتبط با موضوعات مختلف، به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنند و لغات جدید را به خاطر بسپارند.

کاردستی‌های فصلی: ساختن کاردستی‌های مرتبط با فصل‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا لغات مربوط به هر فصل را یاد بگیرند.

کاردستی‌های حیوانات: ساختن کاردستی‌های حیوانات، به کودکان کمک می‌کند تا نام حیوانات و صداهای آن‌ها را به زبان انگلیسی یاد بگیرند.

کاردستی های اشکال هندسی: ساختن کاردستی های شکل های هندسی مثل مربع، مستطیل، دایره و… به کودکان کمک میکند تا لغات مربوط به آن ها را به زبان انگلیسی فرا بگیرند.

  1. بازی‌های نقش‌آفرینی:

۵- بازی های نقش آفرینی در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

بازی‌های نقش‌آفرینی به کودکان کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های مختلف از زبان انگلیسی استفاده کنند. قرار گرفتن در یک نقش بخصوص و استفاده از عبارات مختلف بسیار زیاد در فراگیری زبان انگلیسی برای کودکان موثر است. والدین در خانه هم می توانند بازی های مختلف با کودکان خود را به زبان انگلیسی انجام دهند. اگر به دنبال ایده های مختلف برای بازی با کودکتان هستید، ۱۰۰ ایده و بازی مختلف انگلیسی در پکیج جامع دوزبانگی ما به شما ارایه شده است.

بازی فروشگاه: کودکان می‌توانند نقش فروشنده و مشتری را بازی کنند و با استفاده از عبارات ساده، خرید و فروش انجام دهند.

بازی دکتر و بیمار: کودکان می‌توانند نقش دکتر و بیمار را بازی کنند و با استفاده از عبارات پزشکی ساده، با هم صحبت کنند.

بازی فضا نورد و سیارات: کودکان می توانند نقش فضانوردهایی را داشته باشند که به فضا سفر کرده و با سیارات و جملات مختلف مربوط به آنها آشنا شوند.

۶- تماشای فیلم و کارتون های انگلیسی

تماشای فیلم و کارتون‌های انگلیسی بدون زیرنویس و ترجمه به کودکان کمک می‌کند تا با تلفظ صحیح کلمات آشنا شوند و به طور طبیعی به زبان انگلیسی گوش دهند.

انتخاب فیلم‌های مناسب: فیلم‌ها و کارتون‌هایی را انتخاب کنید که مناسب سن و سطح زبان کودک شما باشد.

تکرار تماشای فیلم: برای تقویت یادگیری، بهتر است که فیلم‌ها چندین بار تماشا شوند.

تنوع فیلم و کارتون ها: برای بازدهی بیشتر یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان علاوه بر تکرار کارتونها تنوع هم بسیار فاکتور مهمی است.

کارتونهای طبقه بندی شده: طبقه بندی کارتونها با توجه به سن و سطح بچه ها، موضوع بسیار کلیدی برای فراگیری زبان انگلیسی برای کودکان می باشد.

همه ی این کارتونها با طبقه بندی مناسب در چهار بخش شنیداری، مکالمه، خواندن و نوشتن در پکیج جامع دوزبانگی کودکان مجموعه خانم خرسه به صورت کامل قرار گرفته. ۱۰۰ موضوع مختلف زبان انگلیسی که کارتون های آن جداسازی شده به همراه تدریس تعاملی خود خانم خرسه فقط در بخش مکالمه این پکیج داریم که سرعت مکالمه بچه ها رو ۱۰۰ برابر میکنه.

۷- اپلیکیشن ها و بازی های آموزشی

امروزه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آموزشی بسیاری برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان وجود دارد که می‌توانند به عنوان مکمل روش‌های دیگر آموزش استفاده شوند.

انتخاب اپلیکیشن‌های مناسب: اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کنید که با روش‌های آموزشی بازی‌وار و تعاملی، به کودکان کمک کنند تا زبان انگلیسی را یاد بگیرند.برای مثال در یک اپلیکیشن کاربردی، بچه ها علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی با آن ورزش هم میکنند.

این اپلیکیشن های مناسب می توانند جایگزینی عالی برای بازی های گوشی و تبلت که کودکان امروزه بسیار هم به آن ها وابسته هستند، باشند.

نمونه های اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی در پکیج جامع دوزبانگی مدرسه خانم خرسه موجود هست که با تهیه این پکیج به همه این اپلیکیشن ها میتونید دسترسی داشته باشید.

۸- سفرهای مجازی

با استفاده از اینترنت، کودکان می‌توانند به کشورهای مختلف سفر کرده و فرهنگ‌های مختلف را کشف کنند.

وب‌سایت‌های آموزشی: وب‌سایت‌های آموزشی بسیاری وجود دارند که به کودکان امکان می‌دهند تا با کشورها و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

گوگل ارث: با استفاده از گوگل ارث، کودکان می‌توانند به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و جاذبه‌های گردشگری آن‌ها را ببینند.

۹- گفتگو با کودکان به زبان انگلیسی

گفتگو با کودکان به زبان انگلیسی، به آن‌ها کمک می‌کند تا زبان انگلیسی را در موقعیت‌های واقعی تمرین کنند.

استفاده از جملات ساده: در ابتدا از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید و به تدریج پیچیدگی جملات را افزایش دهید.

تشویق به صحبت کردن: کودکان را تشویق کنید تا به زبان انگلیسی صحبت کنند اما به هیچ عنوان اشتباهات آنها را اصلاح نکنید. به مرور زمان و با تماشای بیشتر کارتون ها به مرور زمان اشتباهات آن ها اصلاح خواهد شد.

۱۰- ایجاد محیطی انگلیسی زبان در خانه:

ایجاد محیطی انگلیسی‌زبان در خانه، به کودکان کمک می‌کند تا به طور مداوم در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرند و این موضوع روند پیشرفت مکالمه کودکان را به شدت افزایش می دهد.

برچسب زدن اشیاء: اشیاء موجود در خانه را با برچسب‌های انگلیسی نام‌گذاری کنید. میتوانید جملات مربوط به هر بخش را یادداشت کنید و در موقعیت مناسب از آن جملات برای مکالمه با فرزندتان استفاده کنید.

گوش دادن به موسیقی انگلیسی و یا تماشای کارتون ها: به طور مرتب موسیقی انگلیسی در خانه پخش کنید و یا کاتونها را در فضای خانه پخش کنید.

صحبت کردن به زبان انگلیسی: سعی کنید تا حد امکان با کودک خود به زبان انگلیسی صحبت کنید.

۱۱- شخصی سازی آموزش برای کودک خود

علایق کودک: با توجه به علایق کودک، فعالیت‌های آموزشی را طراحی کنید. مثلاً اگر کودکی به حیوانات علاقه دارد، از کتاب‌ها و کاردستی‌هایی با موضوع حیوانات استفاده کنید.

سطح زبان: آموزش را متناسب با سطح زبان کودک تنظیم کنید. از استفاده از عبارات ساده برای کودکان نوپا تا جملات پیچیده‌تر برای کودکان بزرگ‌تر.

سبک یادگیری: برخی کودکان بصری، برخی شنیداری و برخی دیگر لمسی هستند. با توجه به سبک یادگیری کودک، روش‌های آموزشی مناسب را انتخاب کنید.

۱۲- ایجاد یک روتین روزانه منظم

زمان مشخص: هر روز در یک زمان مشخص به آموزش زبان انگلیسی بپردازید.زمانیکه احساس می کنید فرزند شما حوصله و انرژی بیشتری برای فراگیری زبان دوم دارد. مثلا بعضی از بچه ها بعد از بیدار شدن از خواب و خوردن صبحانه انرژی بیشتری دارند، بعضی بچه ها در حین بازی کردن فراگیری بهتری دارند و …

فعالیت‌های متنوع: فعالیت‌های متنوعی را در برنامه آموزشی خود بگنجانید تا کودک خسته نشود.با یک برنامه روزانه مناسب این کار خیلی بهتر انجام میشود.

۱۳- همکاری و دادن گزارش های مرتب به تسهیلگر زبان کودک

مشاوره: ازتسهیلگر زبان کودک خود مشاوره بگیرید تا بهترین روش‌های آموزش را بیاموزید. رعایت نکات شروع آموزش دوزبانگی یک موضوع مهم در فراگیری زبان انگلیسی می باشد. برای مثال در این روش ترجمه کردن مستقیم ممنوع می باشد. انجام عکس العمل های خاص مثل ذوق کردن شما وقتی کودکتان به انگلیسی صحبت می کند و یا تشویق او ممنوع می باشد.

گزارش دادن مرتب: مرتبا وضعیت فراگیری زبان کودک خود را به پشتیبان خود گزارش دهید و در هر مرحله ای اگر سوال و چالشی داشتید حتما از او بپرسید.

  1. سفرهای آموزشی:

۱۴- سفرهای آموزشی در صورت امکان

مسافرت به کشورهای انگلیسی‌زبان: اگر امکان دارد، با کودک خود به کشورهای انگلیسی‌زبان سفر کنید تا او در محیطی واقعی زبان انگلیسی را تجربه کند.

برنامه‌های تبادل فرهنگی: در برنامه‌های تبادل فرهنگی شرکت کنید تا کودک با کودکان دیگر از کشورهای انگلیسی‌زبان آشنا شود.ولی به هیچ عنوان کودک خود را اجبار به صحبت کردن و تعامل گرفتن به زبان انگلیسی با کسی نکنید. کودک باید در محیط قرار بگیرد و هر زمان که خودش احساس نیاز کرد شروع به تعامل با دیگران کند.

۱۵-تقویت مهارت های شنیداری

گوش دادن به آهنگ‌ها: آهنگ‌های معروف کودکانه انگلیسی را با کودک خود گوش دهید و در صورت امکان با او همخوانی کنید. همه این آهنگ های معروف در پکیج جامع دوزبانگی ما قرار داده شده است.

تماشای کارتون‌ها: کارتون‌های انگلیسی طبقه بندی شده را با کودک خود تماشا کنید. اصلا کودکتان را اجبار به دیدن کارتون ها نکنید. همیت که صدا ها و آواهای انگلیسی به گوش کودکتان برسد کافی است تا باعث تقویت مهارت شنیداری او شود.

پادکست‌های کودکان: پادکست‌های آموزشی برای کودکان بگذارید تا گوش دهد.

لالایی های انگلیسی: قبل از خواب لالایی های کودکانه انگلیسی را برای کودک خود بگذارید تا گوش دهد، همه این لالایی های کودکانه جداسازی شده و پشت هم قرار گرفته در پکیج جامع دوزبانگی مدرسه خانم خرسه موجود می باشد.

۱۶- تقویت مهارت های گفتاری

گفتگوهای ساده: با کودک خود در مورد موضوعات مختلف به زبان انگلیسی گفتگو کنید. اگر امکانش را ندارید پکیج مکالمه مدرسه خانم خرسه به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

صحبت کردن در مورد روزمره: از کودک بخواهید که در مورد اتفاقات روزمره خود به زبان انگلیسی صحبت کند.

بازی‌های نقش‌آفرینی: بازی‌های نقش‌آفرینی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری خود را تقویت کنند.

  1. تقویت مهارت‌های خواندن:

۱۷- تقویت مهارت های خواندن

کتاب‌های مصور: کتاب‌های مصور با تصاویر جذاب و داستان‌های ساده، برای کودکان جذاب‌تر هستند.کودک می تواند با دیدن تصاویر داستان خودش را به زبان انگلیسی بگوید.

خواندن با صدای بلند: با صدای بلند برای کودک خود بخوانید تا او با تلفظ صحیح کلمات آشنا شود.

خواندن همراه با کودک: از کودک بخواهید که همراه شما کتاب‌های انگلیسی را بخواند.

۱۸- تقویت مهارت های نوشتاری

نوشتن جملات ساده: از کودک بخواهید که جملات ساده را به زبان انگلیسی بنویسد.

نوشتن داستان‌های کوتاه: نوشتن داستان‌های کوتاه به کودک کمک می‌کند تا خلاقیت خود را به کار بگیرد.

نکات مهم:

صبر و حوصله: یادگیری زبان به زمان نیاز دارد. صبور باشید و به کودک خود فرصت دهید تا زبان را به تدریج یاد بگیرد. فراگیری زبان انگلیسی به سبک زبان مادری حداقل ۳ سال زمان میبرد، اما معمولا در همان ماه های اولیه بچه ها مطالبی را از خود بروز میدهند.زمان بروز زبان دوم در هر کودکی میتواند متفاوت باشد. یکی دو ماه دیگری شش ماه و …

استمرار: این مسیر سه ساله نیازمند استمرار و نظم زیادی هست. برنامه ای که به شما برای فراگیری زبان انگلیسی ارایه میشود باید مرتب و منظم انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. اینکه برنامه سه روز انجام شود دو روز کنار گذاشته شود اصلا شما را به هدف نمی رساند.

تنوع: از روش‌های مختلف آموزش استفاده کنید تا یادگیری برای کودک خسته‌کننده نشود.این روش ها در مطالب اولیه همین مقاله گفته شده است.

تکرار: تکرار مکرر کلمات و عبارات، به کودکان کمک می‌کند تا آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارند.

نتیجه‌گیری

آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید یک تجربه لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. با استفاده از این ۱۸ ایده جذاب، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا به راحتی و با علاقه زبان انگلیسی را یاد بگیرد و مسلط بتواند به زبان انگلیسی صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *