پرورش کودک دوزبانه چگونه حاصل می شود؟

اگر قصد پرورش کودک دوزبانه رو دارید، خوندن این مقاله بسیار کاربردی خیلی زیاد بهتون پیشنهاد میشه. این مقاله حاصل مدتها تجربه ام در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودکان و تحقیق و جستجوی فراوان در این زمینه هستش.

راهکارهای پرورش کودک دوزبانه

آرزوی هر پدر و مادری دیدن موفقیت های روز افزون فرزندانشون هستش. شاید شما هم با کودکانی برخورد کرده باشید که علاوه بر زبان مادریشون به یه زبان دوم دیگه مثل زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و اون رو هم مثل زبان مادریشون صحبت بکنند.

پرورش فرزندان دوزبانه

به نظرتون این تسلط ناشی از هوش بیشترشون نسبت به کودکان دیگر هستش یا نه هر کودک دیگه ای میتونه به زبان دوم تسلط داشته باشه؟

اگه جوابتون بله هستش باید بگم که سخت در اشتباهید، چون پرورش کودک دوزبانه فقط نیاز به برنامه ریزی و زمان کافی داره و همه کودکان استعداد بی نظیری در یادگیری زبان دارند و فرقشون با بقیه بچه ها اینه که والدین اونها از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کردند.

راهکارهای دو زبانه شدن فرزندان شما در مسیر پرورش کودک دوزبانه

۱- تسلط یکی از والدین به زبان دوم و صحبت با کودک

یکی از راهکارها اینه که یکی از والدین به زبان مادری یا همون فارسی صحبت بکنه و دیگری به زبان دوم یا همون زبان انگلیسی با کودک حرف بزنه ولی این روش در صورتی امکان پذیر هستش که یکی از والدین تسلط کافی به زبان دوم رو داشته باشه.

راهکارهای دوزبانه شدن کودکان

۲-استفاده از پکیج های دوزبانگی در پرورش کودک دوزبانه

اما اگر یکی از والدین به زبان دوم تسلط نداشته باشه چیکارکنیم؟ بهترین و اصولی ترین روش برای این کار استفاده از آهنگ ها و کارتون های دسته بندی شده ی انگلیسی هستش. مجموعه پکیج دوزبانگی ما میتونه خیلی زیاد توی این مسیر کمکتون بکنه.یه نمونه ویدئوش رو تو قسمت پایین ببینید.

۳-برنامه ریزی خوب و منسجم و داشتن صبرو حوصله زیاد

موضوع بعدی که توی این مسیر خیلی مهمه اینه که پیش نیاز دوزبانه شدن فرزندتون صبر و حوصله و زمان کافی هستش به همراه یه برنامه ریزی خوب و منسجم.پس باید با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم فرزندتون رو از سنین پایین در معرض کارتون ها و آهنگ های طبقه بندی شده ی دوزبانگی قرار بدید.

کودکان از سنین پایین همانطور که در محیط در حال یادگیری زبان مادری هستند، به همان صورت هم وقتی در یک محیط انگلیسی زبان که با پکیج های دوزبانگی محقق میشه میتونن زبان دوم رو هم فرا بگیرند.

۴-استفاده از کارتونها و داستان های انگلیسی

مسیر دوزبانه شدن فرزندان شما باید مرحله به مرحله و اصولی انجام بشه یعنی فرزند شما کم کم با آهنگ های انگلیسی سطح ساده تر و مدت زمان کمتر در طول روز شروع بکنه بدون اینکه بدونه در معرض آموزش مستقیم هستش(این نکته خیلی مهمه دوستان).توی این مسیر بعد از آهنگ های طبقه بندی شده میرسیم به کارتون ها و داستان های طبقه بندی شده که یه مقدار سطحشون بالاتر میره.

این مجموعه داستان ها هم به صورت رایگان در قسمت دوره های آموزشی سایت در اختیارتون قرار داده شده. یک مورد ویدئوش رو هم تو قسمت پایین میتونید ببینید.

۵-پرورش کودک دوزبانه با استفاده از ترکیب بازی و آموزش

یکی از مواردی به غیرمستقیم بودن آموزش ها کمک میکنه استفاده از بازی های مختلف در مسیر دوزبانه شدن فرزندتون هستش. بازی کردن یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و جالب ترین کارها برای آموزش به کودکان است که به رشد خلاقیت و یادگیری کودک کمک فراوانی می‌کند. شما می‌تونید قسمتی از اتاق فرزندتون رو به بازی‌ها و مهارت‌های انگلیسی اختصاص بدید و توی اون قسمت کتاب‌ها، کارتون‌های زبان اصلی و فلش‌کارت‌های آموزش زبان انگلیسی را قرار بدید.

در آینده ی نه چندان دور هم یه پکیج کامل از بازیهایی که میتونید با بچه ها توی این مسیر انجام بدید رو هم حتما در سایت قرار میدم.اگر ایده ای برای بازی با بچه ها ندارید اصلا نگران نباشید عزیزان.

به طور مثال یکی از ترفندهای فوق العاده توی این مسیر استفاده از عروسک های مختلف برای بچه ها هستش، مثل ایده تام و جری تو پیج و سایت خودمون که از این عروسک ها تو مجموعه پکیج هامون هم استفاده شده چون بچه ها ارتباط خاصی با این عروسک ها گرفتند.

استفاده از عروسک ها در پرورش کودک دوزبانه

سخن آخر مقاله کودک دوزبانه

سخن آخر اینکه فقط باید با حوصله و دقت شروع بکنید عزیزان و هر ابهام و سوال و راهنمایی که توی این مسیر براتون پیش اومد خانم خرسه و مجموعه مدرسه خانم خرسه در خدمت شماست تا راهنماییتون کنه و این مسیر دوزبانه شدن فرزندتون رو هر چه بیشتر لذت بخش تر و هیجان انگیز تر بکنه برای شما.منتظر کامنت ها و سوال های ارزشمندتون هستم.

توی مقالات بعدی درباره ی چالش ها، نگرانی ها و مشکلات مسیر دوزبانه شدن کودکان به خصوص در سنین پایین تر با هم صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *